Školní metodik prevence
Mgr. Eva Marková
e-mail: eva.markova@teplicenm.com
telefon: 491 581 194
- zajišťuje prevenci všech forem rizikového chování,
- intervence v případě výskytu rizikového chování,
- náprava ve výskytu rizikového chování,
- vedení třídních učitelů.
- podává informace o novinkách na poli rizikového chování.
Konzultace po předchozí telefonické či e-mailové domluvě.
Výchovný poradce
Mgr. Kateřina Liskovská
e-mail: katerina.liskovska@teplicenm.com
telefon: 491 581 194
- problematika kariérového poradenství,
- proces integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
- řešení problémového chování,
- Spolupráce a komunikace s PPP a SPC.
Konzultace po předchozí telefonické či e-mailové domluvě.
Školní psycholog
Mgr. Petra Lišková
e-mail: petra.liskova@teplicenm.com
Konzultace po předchozí telefonické či e-mailové domluvě.
Cílem práce školního psychologa je pomoci vytvářet přátelskou a bezpečnou atmosféru ve škole, týmově i individuálně spolupracovat s celým pedagogickým sborem na co nejlepším prostředí pro výuku. Školní psycholog úzce spolupracuje s ostatními zaměstnanci školy, poskytuje psychologické služby žákům a jejich zákonným zástupcům, na požádání rovněž pedagogickým pracovníkům a zaměstnancům školy.
V rámci psychologických intervencí s žáky (osobní, vztahové, rodinné problémy, školní neúspěšnost, šikana, šetření klimatu třídy a školy, zjištění rizikového chován, krizové intervence aj.) navazuji rovněž spolupráci s jejich zákonnými zástupci. Ta je důležitá nejen z důvodu informovanosti, ale je i nezbytná pro nalezení optimálního řešení problémových situací.
Všem rodičům (zákonným zástupcům) byl předložen k podpisu informovaný souhlas o činnosti školního psychologa na škole. Seznamuje s náplní práce školního psychologa. Teprve podepsaný informovaný souhlas o činnosti školního psychologa na škole otevírá žákovi možnost kontaktovat školní psycholožku a účastnit se tematických skupinových aktivit (zaměřených na komunikační, sociální i jiné dovednosti). Pokud dítě nemá od zákonných zástupců podepsaný informovaný souhlas, nemůže se těchto aktivit účastnit.
Školní psycholog pracuje s žáky individuálně i skupinově. Psychologická sezení zahajuje na základě jejich vlastní žádosti, na základě žádosti pedagogů či rodičů (zákonných zástupců).
Konzultace mohou být jednorázové nebo mohou mít charakter dlouhodobé individuální psychologické péče. O jejím průběhu jsou zákonným zástupcům žáka poskytovány informace.
Všechny informace a citlivá data o žácích a jejich rodinách získaná při poradenské práci a konzultacích se školním psychologem jsou důvěrná. S veškerými osobními údaji je nakládáno podle Nařízení EU 2016/679 (GDPR).
Co může školní psycholog nabídnout pedagogickým pracovníkům:
- Poskytuje poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, s poruchami chování
- (nekázeň, šikana, záškoláctví, apod.) nebo také se žáky nadanými.
- Poradenství při řešení výukových nebo výchovných problémů žáků poskytuje v průběhu vyučování, ale i o přestávkách, nebo v rámci zájmových kroužků ve školní družině.
- Pomáhá při šetření třídního klimatu a spolupracuje s pedagogy při utváření třídního kolektivu.
- Může pomoci s realizací preventivních programů.
- Pomáhá při řešení vzniklého rizikového chování.
- Pomáhá řešit komunikačně náročné situace ve třídách.
Školní psycholog nabízí rodičům (zákonným zástupcům) své služby také v těchto případech:
- Poskytnutí rady s domácí přípravou žáka na školní vyučování.
- Poskytnutí pomoci při řešení výchovných, vztahových nebo osobnostních problémů dítěte.
- Poskytnutí psychologické intervence v případě náhlé změny v chování, výkonnosti nebo prožívání dítěte.
- Poskytnutí psychologické pomoci v případě velkých rodinných změn a různých situací, které mohou mít dopad na psychiku dítěte.
- Poskytnutí pomoci v případě, že se u dítěte projeví jakékoliv psychické problémy.
Jak může školní psycholog pomoci žákům:
- Máš problémy s učením, s přípravou do školy nebo se svým chováním ve škole?
- Máš problémy se spolužáky, s kamarády, se sourozenci nebo s dospělými (učiteli, rodiči)?
- Trápí Tě něco nebo někdo a nemáš nikoho, komu by ses s Tím svěřil?
- Potřebuješ si o něčem důležitém popovídat?
- Bojíš se něčeho nebo někoho?
- Jsi na někoho naštvaný?
- Jsi kvůli něčemu nebo někomu smutný?
- Cítíš se bezmocný nebo zoufalý?
- Chceš něco ve svém životě změnit nebo zlepšit?
- Hledáš někoho, kdo Ti porozumí?
Speciální pedagog
Mgr. Naděžda Dvořáková
e-mail: n.dvorakova@skolniporadenstvikhk.cz
Speciálního pedagog ve škole vykonává samostatnou poradenskou činnost, která není přímou součástí vzdělávání.
Speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních. Speciální pedagog nabízí spolupráci pedagogům v mnoha oblastech, se kterými nemá běžný pedagog možnost ani kompetence cíleně a odborně pracovat. Je k dispozici i zákonným zástupcům v případě jejich dotazů a poskytnutí informací týkajících se daného žáka. Pracuje na vytváření odpovídajících vztahů mezi intaktními žáky a žáky s postižením. Uplatňuje a naplňuje strategie inkluzivního vzdělávání.
Speciální pedagog se snaží u každého žáka o maximální rozvoj všech jeho poškozených funkcí a o dosažení co nejvyššího stupně jeho socializace.
Náplň činnosti školního speciálního pedagoga:
1. Depistážní činnost:
- vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče
- spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy
2. Diagnostická činnost:
- diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb (shromažďování údajů o žákovi, včetně osobní a rodinné anamnézy, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení
- stanovení hlavních problémů žáka a individuálního plánu podpory v rámci školy
3. Intervenční činnost:
- provádění, zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem
- participace na vytvoření plánu pedagogické podpory nebo individuálního vzdělávacího plánu (ve spolupráci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř a vně školy
- průběžné vyhodnocení účinnosti navržených opatření
- zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- komunikace se zákonnými zástupci žáka
- konzultace s pracovníky specializovaných poradenských a dalších pracovišť
4. Metodická a koordinační činnost:
- příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole
- spolupráce s pedagogickými pracovníky školy a s vedením školy
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
- participace na vytváření vzdělávacích plánů a programů školy s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- metodické činnosti pro pedagogy školy, návrhy metod a forem práce se žáky
- koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole
- dokumentace všech případů a její zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů, administrativa.